موتور آسانسور هیدرولیک

این موتورها که در آسانسور تعبیه می‌شود، تا توسط یک جک هیدرولیکی کابین را به حرکت در آورد. در واقع هیدرولیک عملی است که در تولید، انتقال و تبدیل نیرو توسط مایع تحت فشار انجام می‌شود. درون سیلندرهای موتور آسانسور هیدرولیک، پیستون‌های تعبیه شده که در زمان استارت موتور، فشاری در داخل سیلندر ایجاد شده که سبب می‌شود تا پیستون از محلی که در آن قرار دارد جا به جا شده و به سمت بالا حرکت کند.
  شرکت تعاونی صنایع آسانبرآستان رضا (ع) astanlift.com    
نیروی تولید شده توسط موتور الکتریکی، روغن هیدرولیک را به سمت سیلندر پمپاژ می‌کند و امکان جا به جایی پیستون فراهم خواهد شد که در نهایت سبب می‌شود تا کابین آسانسور بین طبقات حرکت کنند. جهت پایین آمدن کابین آسانسور از طبقات بالایی، سوپاپ‌های الکتریکی میزان خارج شدن روغن را مدیریت می‌کنند.
 شرکت تعاونی صنایع آسانبرآستان رضا (ع) astanlift.com    
به طور کلی می‌توان گفت که آسانسورهای هیدرولیکی مکانیزم عملکردی ساده‌ای دارند و همین امر سبب شده تا راندمان این آسانسورها بالا باشد. چون آسانسورهای هیدرولیکی وزنه‌ی تعادل و سیم بکسل ندارند، از ایمنی بالاتری نسبت به اسانسورهای کششی برخوردارند. شرکت تعاونی صنایع آسانبرآستان رضا (ع) astanlift.com    
انواع موتور آسانسور هیدرولیک
موتورهای آسانسور هیدرولیکی به طور کلی در دو دسته قرار می‌گیرند. دسته‌ی اول الکتروموتورهای داخل روغن یا مستغرق نامگذاری می‌شوند و دسته‌ی دوم با نام الکتروموتورهای خشک یا هوا خنک شناخته می‌شوند. از نوع خشک این موتورها برای پروژه‌هایی که کم ارتفاع و کوچک هستند استفاده می‌کنند. اما در اماکنی که نیاز به راه اندازی سیستم اسانسور هیدرولیکی با ارتفاع بلند و پر حجم است، از الکتروموتورهای داخل روغن یا همان مستغرق استفاده می‌کنند.
مزایای موتور آسانسور هیدرولیک
امکان نصب در چاه‌های آسانسور کم ارتفاع
عدم نیاز به ساخت موتورخانه برای نصب آن
بدون صدا و دارای حرکت نرم و سریع
مصرف بهینه‌ی انرژی برق
استفاده از برق تک فاز یا سه فاز
نصب راحت در چاهک با ابعاد کوچک
امکان استفاده از بالابر در ظرفیت های بین ۷۰۰ تا ۲۰ تن
ایمنی بالا پس از کابین سازی و راه اندازی آن
استهلاک پایین و طول عمر بالای قطعات جانبی آن
سرویس و نگهداری آسان و کم دردسر
عدم نیاز به بستر سازی سیلندرها ( زیرا روی زمین قرار می‌گیرند )
به دلیل فشار روی روغن آن، در صورت سقوط، آسانسور به سرعت کمی حرکت خواهد کرد و این سبب می‌شود تا ایمنی بالاتری نسبت به اسانسورهای کششی داشته باشد.
استحکام و قدرت بسیار بالا
سیستم کارکرد موتور آسانسور هیدرولیک
 شرکت تعاونی صنایع آسانبرآستان رضا (ع) astanlift.com    
در آسانسورهای هیدرولیکی، دو نوع سیستم کارکرد طراحی شده است. آسانسورهای هیدرولیکی مستقیم و غیر مستقیم. روند رایج و معمولی که در دنیا برای آسانسورهای هیدرولیکی استفاده می‌شود، همان نوع مستقیم است. زیرا با به کار گیری اسانسورهای غیر مستقیم، به گونه‌ای بازگشت نسبی به سیستم آسانسورهای کششی خواهیم داشت.
 شرکت تعاونی صنایع آسانبرآستان رضا (ع) astanlift.com    
زیرا در آسانسورهای غیر مستقیم، جک در کنار کابین قرار گرفته و برای جا به جایی اتاقک اسانسور به سیم بکسل، سیستم ترمز و … نیاز است. به همین دلیل است که از مدل سیستم آسانسور هیدرولیکی غیر مستقیم زیاد استفاده نمی‌شود. از طرفی دیگر به دلیل مقرون به صرفه نبود نیز گزینه‌ی مناسبی نمی‌باشند.
مکانیزم عملکرد موتور آسانسور هیدرولیک
 شرکت تعاونی صنایع آسانبرآستان رضا (ع) astanlift.com    
امروزه با توجه به کاربردهای گوناگون و مزایای موتور آسانسور هیدرولیک، استفاده از آن‌ها در ساختمان‌ها با کاربری‌های گوناگون گسترش یافته. تمام آسانسورهایی که با سیستم موتور آسانسور هیدرولیک کار می‌کنند، یک مخزن روغن وجود دارد که محوریت اصلی این موتورها به شمار می‌رود. عملکرد این آسانسورها به گونه‌ای است که فرمان حرکت کابین به سمت بالا توسط مسافرین کابین صادر می‌شود و پس از آن براساس دیتای مورد نظری که سنسورها می‌دهند، به شیرهای تنظیم نیرو وارد می‌شود و به میزان فشار وارد شده، مایع درون سیلندرها و پیستون‌هایی که کابین روی آن قرار دارد، جا به جا شده و در نهایت سبب حرکت کابین آسانسور در بین طبقات می‌شود.
 شرکت تعاونی صنایع آسانبرآستان رضا (ع) astanlift.com    
زمانی که لازم است آسانسور در طبقه‌اب بایستد، براساس دستوری که از سوی تابلوی فرمان به موتور داده می‌شود، پمپاژ روغن قطع شده که سبب می‌شود اتاقک اسانسور در طبقه‌ی مور نظر مسافر متوقف شود. برای پایین آمدن کابین اسانسور نیز براساس دستوری که از سوی تابلو فرمان به سنسورهای مورد نظر داده می‌شود، سیلندرها از روغن خالی شده و با توجه به نیروی جاذبه زمین، کابین آسانسور به سمت پایین حرکت خواهد کرد.
سهولت و سرعت بالا در زمان عملیات نجات اضطراری
 شرکت تعاونی صنایع آسانبرآستان رضا (ع) astanlift.com    
ابن مورد یکی از مزایای موتور آسانسور هیدرولیک به شمار می‌رود. از آنجایی که در آسانسورهای هیدرولیکی ، موتورخانه‌ای تعبیه نمی‌شود، نجات افراد در مواقع لازم، ساده تر صورت می‌گیرد. در سیستم آسانسورهای کششی زمانی که نیاز است تا به افراد داخل کابین کمک و امدادی برسد، باید تا آخرین طبقه‌ی آسانسور که موتورخانه قرار داشت بالا می‌رفتیم و سیم بکسل را بالا می‌کشیدیم و فک ترمزها را رها می‌کردیم که این عملیات بسیار سخت و زمان بر بود.
 شرکت تعاونی صنایع آسانبرآستان رضا (ع) astanlift.com    
اما در موتور آسانسور هیدرولیک اینگونه نیست و به عنوان مثال اگر برق قطع شود، روغن درون جک به صورت اتوماتیک خالی شده و کابین اسانسور به آرامی به سمت اولین طبقه حرکت می‌کند. به همین دلیل است که آسانسورهای هیدرولیکی نسبت به آسانسورهای کششی ایمنی بالاتری داشته و طرفداران بیشتری هم دارد. 

شرکت تعاونی صنایع آسانبرآستان رضا (ع) astanlift.com    

Check Also

14 ) انواع تراول کابل :

دت وایلر سوئیسhttp://شرکت تعاونی صنایع آسانبر آستان رضا (ع) astanlift.com ایرانhttp://شرکت تعاونی صنایع آسانبر آستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *